Thursday, April 9, 2009

AKU

Masa saya di sekolah menegah, saya mula tertarik dengan puisi nusantara. Antara penulis kegemaran saya ialah Chairil Anwar dari Indonesia. Dan puisi Pak Chairil yang sampai hari ini merupakan puisi kegemaran saya, lebih daripada Shakespeare atau Lord Byron mahupun Usman Awang adalah "Aku".

Hari ini baru saya memahami dengan begitu mendalam erti tersirat puisi ini. Harap saudara-saudara dapat menghayati keindahan makna Pak Chairil.

KJ

---

AKU

Kalau sampai waktuku

Ku mahu takkan seorang pun merayu

Tidak juga kau

Tak perlu sedu-sedan itu

Aku ini binatang jalang

Dari kumpulannya terbuang

Biar peluru menembus kulitku

Aku tetap meradang menerjang

Luka dan bisa ku bawa berlari berlari

Hingga hilang pedih peri

Dan aku akan lebih tidak peduli

Aku mahu hidup seribu tahun lagi

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin